Drottningholms får uppdrag hos Jehanders

Jehanders har gett Drottningholms i uppdrag att vara delaktiga i projekt ”Förbifart Stockholm”. Initialt kommer Drottningholms att bistå med maskiner och förare vid Jehanders anläggning i Löten som skall ta emot 2 miljoner ton (!) berg när förbifarten byggs.

Drottningholms en viktig del i projektet
Just nu jobbar vi med att bygga vallar för att skapa så kallade sedimentationsdammar. Totalt bygger vi tre dammar varav den längsta vallen blir ca 1,5 km i omkrets. Sedimentationsdammarna skall fungera som reningsbad för det urlakade vattnet som tidigare används för att rena material och massor som krossas från tunnlarna vid bygget av förbifart Stockholm. Det är viktigt att vattnet renas innan det går tillbaka till Mälaren.

Vår stora utmaning vid Jehanders anläggning i Löten är de faktiska markförhållandena i området. Under sommaren och hösten har väderförhållandena varit gynnsamma och projektet löper på enligt plan.

Vi är mycket stolta över att få spela en viktig roll i konstruktionen av Förbifart Stockholm, säger Peter Faerden som är VD och ägare av Drottningholms. Vi har ett nära samarbete med Jehander som är en stor och seriös aktör på marknaden.

Förbifart Stockholm
Förbifart Stockholm är ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt. Det binder samman de norra och södra länsdelarna, vilket avlastar innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Av vägens 21 kilometer går drygt 18 kilometer i tunnel. Tunnelarbetet innebär att stora mängder krossat berg behöver tas om hand. Cirka 4,5 miljoner ton berg från tunnelarbetet i projektet kommer att transporteras via fartyg till Jehanders anläggning i Löten, enligt ett avtal med Trafikverket. Att Jehander kan bearbeta och sälja materialet vidare är positivt eftersom det innebär att det kommer till användning i det fortsatta samhällsbyggandet.

Sjötransporter en förutsättning
En av förutsättningarna för byggandet av förbifarten är att merparten av bergmassorna kan tas emot sjövägen. Jehander har två täkter i länet som erbjuder sjötransporter, varav Löten är den ena. Mottagningen av tunnelberg från förbifartsprojektet innebär att en ny hamn kommer att behöva byggas.

Mark- och miljödomstolen har gett Jehander i Löten tillstånd att:

  • Leverera två miljoner ton berg, inklusive krossning och sortering, och sex miljoner ton naturgrus samt övriga jordarter med ett årligt uttag för leverans av högst 250 000 ton berg och 500 000 ton naturgrus samt övriga jordarter inom markerat brytområde.
  • Införa, mellanlagra, krossa och återvinna schaktmassor och entreprenadberg om maximalt 100 000 ton per år, dock högst 2,4 miljoner ton per år vid materialleveranser från projekt Förbifart Stockholm.
  • Använda schaktmassor och entreprenadberg med i genomsnitt högst 20 000 ton per år för efterbehandling av täkten.
  • Utföra hamnverksamhet med ut- och införsel med fartyg (med en bruttodräktighet överstigande 1 350 för täktverksamheten).
  • Tillståndet innebär förutom brytning av sand och grus att vi tar emot berg från förbifarten i cirka 5-6 år, vilket är den tid som estimerats för att spränga tunnlarna. Vi har 20 år på oss att omsätta och försälja allt förbifartsberg ut på marknaden. Hantering av schaktmassor och entreprenadberg får dock bedrivas i ytterligare 10 år om nödvändigt.

Arbetsflödet
Tunnelberget som tas emot kommer först att renas från det kväve som uppstått i berget vid sprängningen. Kvävereningen sker i en konstruerad våtmark. Tvätt- och dagvatten från entreprenadbergshanteringen ska ledas till sedimentationsdamm med efterföljande våtmark för rening före avledning till Mälaren. Efter reningen kommer materialet att finfördelas i olika fraktioner vid produktionsanläggningen.