Drottningholms kör eldrivet vid slussen.

Slussenprojektet i Stockholm är ett av de projekt där Drottningholms använder en eldriven teleporter av märket Merlo Rota Duo-Power. Miljömedvetna Drottningholms se bara fördelar med eldrift-för miljöns skull. Tack vare Duo-Powers möjlighet att skifta från dieseldrift till eldrift, vinner uppdragsgivaren Skanska miljöfördelar.

Miljömaskiner är ett krav när Skanska bygger om Slussen på uppdrag av Stockholms stad. En Merlo 40.30 Duo-Power uppfyller kraven och möjligheten att köra maskinen på enbart el har blivit en uppskattad förebild på den centralt belägna byggarbetsplatsen.

Drottningholms med maskinföraren Leffe Eriksson kör åt Skanska med en helt ny Merlo 40.30MCSS.

Jag gör allt med den här maskinen, som att lossa material med gafflar, köra grus med skopa, sköta materialhantering och lyfta material på plats där det behövs. När jag flyttar maskinen mycket använder jag dieseldriften. Men vid allt stationärt arbete är det eldriften som gäller, berättar Leffe Eriksson.

Miljökraven är högt ställda på alla maskiner som används vid det stora Slussenprojektet. Bland annat har alla maskiner miljögodkända oljor, och när det gäller driften har Merlos förmåga att köra på el uppmärksammats som ett stort plus.

Vi på Drottningholms har alltid miljön i fokus och vi är miljömedvetna i alla våra projekt. Vi använder miljövänliga och moderna maskiner i alla våra projekt, det är en del i vår affärsidé, säger Peter Larsson, vVD på Drottningholms.