Stort intresse i media

Det är med glädje vi kan konstatera att vi fått stort gensvar i media angående vårt uppdrag hos Stockholm Vatten.

Ett flertal branschtidningar har valt att skriva att Stockholm Vatten valt att komma tillbaka till Drottningholms.

Klicka gärna på följande länkar:

https://maskinentreprenoren.se/drottningholms-graver-stockholm-vatten/

http://www.entreprenad.com/kategorier/alla/drottningholms-graver-for-stockholm-vatten/

http://www.entreprenadaktuellt.se/artikel/53114/drottningholms-entreprenad-far-stort-va-kontrakt.html

http://www.entreprenad-supply.se/article/view/314532/vinner_gravmaskinsuppdrag_vart_130_miljoner

http://begreg.com/branschnyheter/stockholm-vatten-aatervaender-till-drottningholms-entreprenad/

Vi söker transportledare

Drottningholms Entreprenad AB fortsätter att expandera i snabb takt och vi söker därför ytterligare en Transportledare till vårt kontor på Ekerö.

Vi är ett av Stockholms mest framgångsrika entreprenadföretag med ett 70-tal medarbetare och en omsättning på över 200 MKR.

Som Transportledare i vår centrala transportledning får du tillsammans med våra övriga transportledare ansvar för att planera, leda och följa upp de dagliga transporterna samt att bevaka våra maskiner och uppdrag ute hos våra kunder.

Du skall skapa och bevara goda relationer med företagets kunder och du bör därför vara serviceinriktad, positiv och utåtriktad. Även administration och fakturering ingår i arbetet varför du måste ha god datavana.

Som person ska du ha stort kundfokus och besitta en social förmåga. Samarbete är nyckeln till framgång hos Drottningholms Entreprenad. Vi tror att du har flerårig branscherfarenhet, och att du har god geografisk kännedom om Stockholm och Mälarregionen. Vi erbjuder omgående anställning och bra anställningsvillkor.

Du som söker bör ha god kommunikativ förmåga, du skall vara tydlig, kunna ta egna beslut och initiativ samt vara strukturerad och administrativ. Du måste behärska svenska i tal och skrift då du kommer att ha daglig kontakt med kunder.

Vid frågor gällande tjänsten, kontakta vVD Peter Larsson,e-mail peter.larsson@drottningholms.se eller telefon 08-515 197 41.

Maila din ansökan till Peter senast den 28 februari 2017.

Klicka här för att läsa hela kravspecifikationen.

Stockholm Vatten återvänder till Drottningholms

Drottningholms har vunnit upphandlingen avseende grävmaskinstjänster hos Stockholm Vatten och tecknar därför ett 3-årigt ramavtal som ensam entreprenör med option om förlängning i ytterligare upp till 2 år. Beslutet togs av Stockholm Vatten den 10 januari 2017 och avtal tecknas under vecka 4.

Uppdraget omfattar hela Stockholm Vattens behov av grävmaskinstjänster inkl förare och servicetjänster såsom schaktning samt beredskapstjänst. Arbetet utgörs främst av anläggning, drift och underhåll av vatten- och avloppsnätet inom Stockholms Stad, Solna Stad och Huddinge kommun. Uppdragets totala omfattning beräknas till ca 35 000 timmar per år och det totala värdet uppgår till ca 130 miljoner för avtalstiden inklusive förlängningsoption.

Vi på Drottningholms är både stolta och glada över att Stockholm Vatten åter ger oss förtroendet att bistå dem med moderna maskiner och kompetenta förare i deras affärskritiska verksamhet, säger Peter Faerden, VD och ägare av Drottningholms.

Stockholm Vatten är Sveriges ledande vatten- och avfallsbolag. Verksamheten berör varje dag 1,3 miljoner invånare och företag i Stockholmsområdet. Bolaget levererar dricksvatten, renar avloppsvatten och ansvarar för stadens avfallshantering.

Verksamheten har funnits i mer än 150 år och bedrivs i en storstad som ständigt är i rörelse. Inflyttningstakten till Stockholmsregionen motsvarar två fullastade SL-bussar om dagen. Alla behöver ha tillgång till rent dricksvatten, fungerande avlopp och miljömässig avfallshantering. Det ställer höga krav på utveckling och infrastruktur, där Stockholm Vattens verksamhet är en förutsättning för regionens tillväxt. Självklart överförs de höga kraven på Stockholm Vattens underleverantörer och vi på Drottningholms kommer att utgöra en viktig del i Stockholm Vattens dagliga verksamhet.

Åkeriverksamheten fortsätter växa

Efterfrågan på Drottningholms åkeritjänster fortsätter växa och för att kunna leva upp till våra…

Öppettider i jul och nyår

Tiden går fort när man har kul. Vi lägger ännu ett succéår till handlingarna med rekordstor omsättning och mängder av nöjda kunder. Samtidigt laddar vi för 2017 och ser fram mot många spännande uppdrag och utmaningar. 

Under jul och nyårshelgen har vi följande öppettider då kontoret är bemannat:

23/12 Fredag 06:30-13:00

26/12 Måndag stängt
27/12 Tisdag 06.30-16:00 (17:00)
28/12 Onsdag 06:30-16:00 (17:00)
29/12 Torsdag 06:30-16:00 (17:00)
30/12 Fredag 06:30-13:00 (16:00)

2/1 Måndag 06:30-16:00 (17:00)
3/1 Tisdag 06:30-16:00 (17:00)
4/1 Onsdag 06:30-16:00 (17:00)
5/1 Torsdag 06:30-13:00 (16:00)
6/1 Fredag Stängt

Vid transportledningsfrågor så går det att ringa fram till tiden inom parentes ovan.

Vi passar på att önska alla våra kunder och samarbetspartners en riktigt god jul!

Drottningholms på Huddinge Sjukhus

Mellan 2015 och 2019 genomförs ny- och ombyggnationer av operation och röntgen vid Karolinska Universitetssjukhuset, Huddinge. Drottningholms är på plats på uppdrag av Skanska. Initialt utgör vår teleporter, som körs av Anders Romegård, en central roll i byggnationen.

I utvecklingen av länets hälso- och sjukvård ingår bland annat att rusta upp och bygga ut sjukhusen för att kunna erbjuda mer och bättre vård i moderna vårdmiljöer. Drottningholms har tidigare varit mycket delaktig i byggnationen av nya Karolinska i Solna.

Målet för om- och nybyggnationerna vid Karolinska Huddinge är att skapa hållbara och attraktiva miljöer med människan i centrum som tar sjukhuset in i framtidens hälso- och sjukvård. Byggnationerna sker med patientens och personalens perspektiv som utgångspunkt – från planering och konstruktion till val av utrustning och inredning. På så vis kommer de nya vårdmiljöerna att uppfylla framtida krav på patientsäkerhet och god arbetsmiljö.

Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge invigdes 1972, dåvarande Huddinge sjukhus. Arkitekter var K Å Hellman och S Lindblom hos HLLS Arkitektkontor. En byggnad präglad av 1960-talets rationella tänkande med enhetliga vårdblock av långa raka huskroppar.

2004 slogs Huddinge sjukhus ihop med Karolinska Sjukhuset i Solna och bildade Karolinska Universitetssjukhuset. Huddinge-enheten håller till i Flemingsberg i Huddinge kommun söder om Stockholm.

Följ vår insats
Nu kan du följa Drottningholms insats på bygget via webbkameran över byggarbetsplatsen. Bilderna uppdateras var femte minut. Klicka här!

Hör av dig direkt!

Drottningholms växer i takt med kundernas ökade efterfrågan på våra tjänster. Vi blir allt fler anställda och antalet samtal och mail till oss ökar konstant.

En av Drottningholms styrkor genom åren har varit vår höga tillgänglighet och vårt personliga bemötande. Kunderna uppskattar att vi svarar snabbt och att man får prata med rätt person från början. Det här är ett förhållningssätt som vi inte vill ge avkall på och en service vi vill fortsätta ge.

För att kunna vara ännu tillgängligare i framtiden har vi bytt ut vår telefonväxel till en modern lösning med individuella direktnummer. Därtill har vi infört gruppnummer och gruppmail för att man lätt skall få tag på rätt person, beroende på vad ärendet gäller.

För information om personliga direktnummer, klicka här.

Våra gruppmail är:

Transportledning > transport@drottningholms.se
Ekonomi > ekonomi@drottningholms.se
Försäljning/ledning > marknad@drottningholms.se

Transportledningen når du som tidigare också på 08-560 320 49

Drottningholms vid Slussen

Ombyggnaden av Slussen är nu i full gång och självklart finns Drottningholms på plats…

Drottningholms får uppdrag hos Jehanders

Jehanders har gett Drottningholms i uppdrag att vara delaktiga i projekt ”Förbifart Stockholm”. Initialt kommer Drottningholms att bistå med maskiner och förare vid Jehanders anläggning i Löten som skall ta emot 2 miljoner ton (!) berg när förbifarten byggs.

Drottningholms en viktig del i projektet
Just nu jobbar vi med att bygga vallar för att skapa så kallade sedimentationsdammar. Totalt bygger vi tre dammar varav den längsta vallen blir ca 1,5 km i omkrets. Sedimentationsdammarna skall fungera som reningsbad för det urlakade vattnet som tidigare används för att rena material och massor som krossas från tunnlarna vid bygget av förbifart Stockholm. Det är viktigt att vattnet renas innan det går tillbaka till Mälaren.

Vår stora utmaning vid Jehanders anläggning i Löten är de faktiska markförhållandena i området. Under sommaren och hösten har väderförhållandena varit gynnsamma och projektet löper på enligt plan.

Vi är mycket stolta över att få spela en viktig roll i konstruktionen av Förbifart Stockholm, säger Peter Faerden som är VD och ägare av Drottningholms. Vi har ett nära samarbete med Jehander som är en stor och seriös aktör på marknaden.

Förbifart Stockholm
Förbifart Stockholm är ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt. Det binder samman de norra och södra länsdelarna, vilket avlastar innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Av vägens 21 kilometer går drygt 18 kilometer i tunnel. Tunnelarbetet innebär att stora mängder krossat berg behöver tas om hand. Cirka 4,5 miljoner ton berg från tunnelarbetet i projektet kommer att transporteras via fartyg till Jehanders anläggning i Löten, enligt ett avtal med Trafikverket. Att Jehander kan bearbeta och sälja materialet vidare är positivt eftersom det innebär att det kommer till användning i det fortsatta samhällsbyggandet.

Sjötransporter en förutsättning
En av förutsättningarna för byggandet av förbifarten är att merparten av bergmassorna kan tas emot sjövägen. Jehander har två täkter i länet som erbjuder sjötransporter, varav Löten är den ena. Mottagningen av tunnelberg från förbifartsprojektet innebär att en ny hamn kommer att behöva byggas.

Mark- och miljödomstolen har gett Jehander i Löten tillstånd att:

  • Leverera två miljoner ton berg, inklusive krossning och sortering, och sex miljoner ton naturgrus samt övriga jordarter med ett årligt uttag för leverans av högst 250 000 ton berg och 500 000 ton naturgrus samt övriga jordarter inom markerat brytområde.
  • Införa, mellanlagra, krossa och återvinna schaktmassor och entreprenadberg om maximalt 100 000 ton per år, dock högst 2,4 miljoner ton per år vid materialleveranser från projekt Förbifart Stockholm.
  • Använda schaktmassor och entreprenadberg med i genomsnitt högst 20 000 ton per år för efterbehandling av täkten.
  • Utföra hamnverksamhet med ut- och införsel med fartyg (med en bruttodräktighet överstigande 1 350 för täktverksamheten).
  • Tillståndet innebär förutom brytning av sand och grus att vi tar emot berg från förbifarten i cirka 5-6 år, vilket är den tid som estimerats för att spränga tunnlarna. Vi har 20 år på oss att omsätta och försälja allt förbifartsberg ut på marknaden. Hantering av schaktmassor och entreprenadberg får dock bedrivas i ytterligare 10 år om nödvändigt.

Arbetsflödet
Tunnelberget som tas emot kommer först att renas från det kväve som uppstått i berget vid sprängningen. Kvävereningen sker i en konstruerad våtmark. Tvätt- och dagvatten från entreprenadbergshanteringen ska ledas till sedimentationsdamm med efterföljande våtmark för rening före avledning till Mälaren. Efter reningen kommer materialet att finfördelas i olika fraktioner vid produktionsanläggningen.

Drottningholms förbättrar trafiksäkerheten

På uppdrag av NCC har Drottningholms nu påbörjat ett arbete med att förbättra och bredda cykelbanorna på Valhallavägen. Vi finns på plats med både maskiner och förare. På bilden syns vår miljövänliga hjulgrävare Liebherr 916.

Bakgrunden till projekten är att statistik från transportstyrelsen visar att det sker närmare 100 cykelolyckor på Östermalm varje år och att en av de farligaste gatorna att cykla på är Valhallavägen i riktning mot Roslagstull.

Valhallavägens bristfälliga cykelbanor är något som Stockholms stad har haft på sin att göra-lista sedan en tid tillbaka, och nu har projektet äntligen startats via NCC med hjälp av Drottningholms. Och i och med att Norra länken öppnats finns möjligheten att ta utrymme från biltrafiken, konstaterar stadens trafikborgarråd.